Alan Mamedi | هم‌بنیان‌گذار دفترچه تلفن Truecaller

 

Alan Mamedi متولد سوئد است و در همان‌جا در رشته‌ی کامپیوتر فارغ‌الحتصیل شده است. از زمان فارغ‌التحصیلی در سال ۲۰۰۴ او سایت‌های مختلفی را پیاده‌سازی کرده است که هرکدام از آنها یک استارتاپ مستقل و کاملا موفق است. اولین آنها یک سایت مزایده برای کشور سوئد بود که در کمتر از یک سال به سوددهی رسید و بعد از آن ایده‌ها و کسب و کارهای بعدی شکل گرفت. او در کنار کارآفرینی به عنوان یک وبمستر موفق با شرکت‌ها و استارتاپ‌های دیگر نیز همکاری داشت. این روند موفقیت تا سال ۲۰۰۸ و ایده‌ی Truecaller ادامه یافت.

ایده‌ی اصلی Truecaller زمانی به ذهن Alan Mamedi رسید که او با Nami Zarringhalam( دیگر هم‌بنیان‌گذار Truecaller) در مورد تلفن‌های قدیمی و کتاب‌های بزرگ شماره‌ی تماس Yello Page ( در ایران چنین کتابی با همان رنگ زرد به نام کتاب اول چاپ می‌شد) با هم صحبت می‌کردند. امروزه با گسترش تلفن همراه دوران آن کتاب‌های زرد به پایان رسیده. آنها به این فکر کردند که اینترنت به مرور جای آن کتاب‌ها را می‌گیرید و برای پیدا کردن شماره‌ی تماس یک فرد یا شرکت، مردم در اینترنت جستجو می‌کنند اما اطلاعات درون اینترنت به اندازه‌ی آن کتاب‌ها معتبر نیستند. هر کسی می‌تواند شماره‌ی جعلی در اینترنت قرار دهد و این اصلا خوب نیست.

یک روز، شماره‌ای ناشناس چندین بار با شماره‌ی ایلان تماس گرفت و ایلان هم به این شماره پاسخ نمی‌داد. چند روز بعد متوجه شد که این شماره‌ی یکی از اقوام او بوده که از خارج کشور یرای کار مهمی تماس می‌گرفته و چون ایلان این شماره را نداشته، تماس آن دوست را پاسخ نداده است. اینجا بود که او تصمیم گرفت جایگزین مناسبی برای آن کتاب‌های زرد پیدا کند. او به همراه Nami Zarringhalam بانک شماره تماسی را طراحی کردند که از طریق اینترنت و اپلیکیشن‌های موبایل در دسترس است و زمانی که تماسی با موبایل شما گرفته شود، در صورتی که شماره در این بانک باشد، اطلاعات شماره( نام تماس گیرنده) برای شما نمایش داده می‌شود.

 

راه‌حلی که همه‌گیر شد

 

در سال ۲۰۰۹ آنها اولین نسخه از محصول خود را به نام Truecaller آماده کردند. یک برنامه‌ی دفترچه تلفن برای گوشی‌های ویندوزفون و سیمبین، که شامل تعداد بالایی شماره تماس می‌شد. ساختار برنامه مانند یک انجمن بود و خود افراد می‌توانستند شماره‌ای را پیشنهاد داده و با راي دیگران این شماره در برنامه ثبت شود.

آنها برای مارکتینگ سرمایه‌ی چندانی نداشتند پس به جای هزینه‌ی مارکتینگ، آنها نسخه‌ی نهایی را قبل از انتشار رسمی برنامه، در اختیار همان افرادی قرار دادند که شماره‌ی تماس آنها در دفترچه بود. کاربران اولیه از محصول بسیار راضی بودند و به صورت ویروسی، این محصول را به دیگران پیشنهاد دادند. امکان نصب و استفاده‌ی ساده باعث شد خیلی سریع و بدون تبلیغ Truecaller به سرعت روی تلفن‌های همراه مردم نصب شود.

در ابتدا آنها می‌خواستند، Truecaller کتاب زردی برای کل جهان باشد( یعنی محتوای کتاب‌های زرد کل کشورها را در آن قرار دهند) ولی بعد از کمی تحقیق متوجه شدند، بسیاری از کشورها نسخه‌های ضعیفی از این کتاب را داشتند یا اصلا چنین بانک اطلاعاتی را منتشر نکرده بودند. به همین دلیل آنها به سمت اپراتورهای مخابراتی رفتند و بانک اطلاعات خود را از این طریق بروز می‌کردند. این اپلیکیش توسط کاربران نیز بروز می‌شود و کاربران می‌توانند شماره تماس شرکت‌ها و افراد یا حتی شماره‌های مزاحم را در آن معرفی کنند. به این صورت بسیاری از تماس‌های مزاحم و تبلیغاتی، توسط این نرم‌افزار قابل تشخیص است.

با آمدن اندروید و گوشی‌های اپل، اپلیکیشن Truecaller به این مارکت‌ها هم راه‌یافت. این نرم‌افزار در کمتر از سه سال به یک اپلیکیشن جهانی تبدیل شد. فقط در هند Truecaller روی ۲۵ درصد گوشی‌ها( از هر چهار گوشی موبایل، یکی) نصب شده است که یک موفقیت فوق‌العاده برای چنین نرم‌افزاری است.

موفقیت Truecaller در هند باعث شد، آنها برنامه‌ی مدیریت و ارسال اس‌ام‌اس Truemessenger را برپایه‌ی نرم‌افزار اصلی معرفی کنند، که البته با رشد مسنجرهای آنلاین و به حاشیه رفتن SMS، این نرم‌افزار به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد.

 

Truecaller چکونه کسب درآمد می‌کند؟

 

این نرم‌افزار برای کاربران کاملا رایگان است ولی از طریق تبلیغات درون‌برنامه‌ای و نسخه‌ی حرفه‌ای( برای شرکت‌ها) کسب درامد می‌کند. در نسخه‌ی حرفه‌ای، شرکت‌ها می‌توانند اطلاعات خود را در این سامانه ویرایش کنند. این نرم‌افزار اکنون بیش از ۲۵۰ میلیون کاربرفعال در سراسر جهان دارد و از تمامی کشورها از جمله ایران پشتیبانی می‌کند. البته Truecaller در ایران شناخته شده نیست ولی نرم‌افزارهای مشابه آن را می‌توان در اپ‌استورها یافت.

لطفاً نظرها، پیشنهادها و پاسخ خود را با ما و سایر همراهان آکادمی نسیم سبحان در بخش نظرات (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.