Daniel Hegarty | بنیان‌گذار و مدیرعامل سامانه دریافت وام مسکن Habito

 

Daniel Hegarty از کودکی عاشق گیتار بود و از زمانی که توانست به صورت پاره‌وقت در یک مغازه فروش گیتار کار کند، کم کم علاقه‌اش را به درس از دست داد تا حدی که چند سال بعد درس را رها کرد و در گروه‌های موسیقی عضو شد. موفقیت او در موسیقی او را در بیست سالگی به آمریکا برد و او برای ده سال برای ستاره‌های موسیقی نواخت. اما اینکه در سی سالگی باید پشت سر یک خواننده‌ی هجده نوزده ساله بنوازد برای او قابل پذیرش نبود و به قول خودش از این مسئله خسته شده بود.

همین مسئله باعث شد که در سال ۲۰۰۷ دوباره به انگلیس برگردد، درحالی که بیکار بود و مهارتی به جز نواختن گیتار نداشت. دنیل از طریق دوستانش به دنبال کاری بود که مهارتی نمی‌خواست و اتفاقا چنین کاری پیدا شد. یک استارتاپ کوچک برای شروع کار دنبال کارمند می‌گشت.

استارتاپ Wonga قصد داشت سایتی برای ارائه آنلاین وام راه‌اندازی کرد. دنیل شروع کرد به مطالعه و شرکت در کلاس‌های آنلاین تا بتواند آنچه نیازهای وونگا بود را برآورده کند در طی چند سال میزان وام پرداختی از طریق وونگا به بیش از ۲۲۰ میلیون پوند رسید ولی هر روز درخواست‌ها برای افزایش مهلت پرداخت وام بیشتر شود و چک‌های بیشتری برگشت می‌خورد. وونگا در آن زمان ۱۰۰۰ کارمند در سراسر جهان داشت اما دنیل احساس می‌کرد باید از این کار خارج شود و اینجا بود که دوباره بیکار شد.

 

شروع Habito

 

ایده‌ی Habito زمانی به ذهن دنیل رسید که قصد داشت اولین خانه‌اش را بخرد. فرایند دریافت وام مسکن برای او با یک‌سری مشکلات عجیب پیش رفت و کار به جایی رسید که نزدیک بود او خانه‌اش را به خاطر وام بدی که گرفته بود از دست بدهد.

ایده‌ای که به ذهن او رسید، سایت و اپلیکیشنی است که اطلاعات تمام بانک‌ها و وام‌دهنده‌ها را درون خود دارد و با دریافت مشخصات و نیازهای وام‌گیرنده به او بهترین گزینه را پیشنهاد می‌دهد. Habito خودش وام نمی‌دهد فقط وام‌گیرنده و وام‌دهنده را به هم متصل می‌کند. استفاده از آن برای وام‌گیرنده رایگان است اما Habito برای هر وامی که قرارداد می‌شود از وام‌دهنده پورسانت می‌گیرد.

با شروع کار Habito در سال ۲۰۱۶ این شرکت به صورت میانگین هر هفته بیست درصد رشد را تجربه کرد و توانست در یک سال از یک گروه سه نفره به شرکتی با هفتاد کارمند برسد. استقبال از Habito به دلیل راحتی در استفاده و رایگان بودن( از سمت مشتری) بود. کسی که می‌خواهد وام بگیرید به جای جستجو در سایت‌ها، حضور در بانک‌ها و … کافیست یک بار اطلاعاتش را در Habito ثبت کند تا وام مناسب برای او پیدا شود. Habito باعث شده کیفیت وام‌ها افزایش پیدا کند چون بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده وام به راحتی با هم مقایسه می‌شوند و جایی که منعطف‌ترین وام‌ها را ارائه دهد مشتری‌های بیشتری هم خواهد داشت.

 

انتقاد به Habito

 

با وجود تمام امکانات، اما نقدهایی هم به این اپلیکیشن وارد است. منتقدان می‌گویند در هیچ جای فرایند دریافت وام مسکن. وام‌گیرنده از یک فرد حتی به صورت تلفنی مشاوره نمی‌گیرد. افراد مختلف نیازها و شرایط مختلفی دارند و هرچقدر هم این اپلیکیشن فیلدهای متنوعی برای بررسی شرایط داشته باشد، جای یک انسان را نمی‌گیرد. البته Habito در نسخه‌های جدیدتر این امکان را افزوده است اما تماس تلفنی یک فرایند انتخابی است و اصل کار همچنان به صورت خودکار رخ می‌دهد. حتی با وجود این مسئله Habito با قدرت درحال پیش‌روی است و احتمال آنکه کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای اروپایی را تحت پوشش قرار دهد، زیاد است.

لطفاً نظرها، پیشنهادها و پاسخ خود را با ما و سایر همراهان آکادمی نسیم سبحان در بخش نظرات (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.