Mathilde Collin هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل Front نرم‌افزار مدیریت یک‌جای پیام‌ها

 

ماتیلدا کالین، در فرانسه به دنیا آمد و در همان‌جا هم از مدرسه کسب و کار فارغ‌التحصیل شد. خود او می‌گوید این رشته را انتخاب کرده است چون نمی‌دانسته می‌خواهد چکار کند! هم‌زمان با دانشگاه در یک شرکت نرم‌افزاری که نرم‌افزارهای مدیریت قرارداد طراحی می‌کردند شروع به کار کرد. این اولین برخورد او با دنیای برنامه‌نویسی و نرم‌افزار بود. در طول حضور خود در این شرکت، نکته‌ای توجه او را به خود جلب کرد، همه‌ی ابزارها و نرم‌افزارهای مورد استفاده ما در طول سال‌ها تغییر کرده یا کلا کنار گذاشته شده بودند به جز ایمیل. ایمیل هیچ تحول خاصی در طول سال‌ها نداشت.

دو نرم‌افزار معروف در دنیای ایمیل حضور جدی دارند، microsoft outlook و Mozilla Thunderbird هر دوی این‌ها برای مدیریت ایمیل خوب بود، اما ایده‌ی ماتیلدا نرم‌افزاری بود که بتواند همه‌ی پیام‌ها را مدیریت کند. امروز ما در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، برنامه‌های پیام‌رسان و حتی پیامک به هم پیغام می‌فرستیم و خیلی وقت‌ها این پیغام‌ها را بین سرویس‌های مختلف انتقال می‌دهیم، مثلا یک ایمیل را باز می‌کنیم متن آن را کپی می‌کنیم بعد در یک پیام‌رسان برای همکارمان می‌فرستیم و … چرا همه‌ی این‌ها یک‌جا نباشد تا راحت‌تر مدیریت شود؟

ماتیلدا با یکی از دوستانش در این مورد صحبت کرد و او نیز به این ایده علاقه‌مند شد و آنها توانستند نظر یک سرمایه‌گذار را در این مورد جلب کنند. خب همه چیز آماده بود، اما در حقیقت یک نکته‌ی دیگر هم بود که باعث شد او به سمت کارافرینی برود. در آن زمان او مشغول به تحصیل بود و هزینه‌های تحصیل هم هر ترم بیشتر می‌شد. با شروع کار روی استارتاپ خود او می‌توانست از پولی که از سرمایه‌گذار گرفته است پول دانشگاه را بپردازد و این خیال او را راحت می‌کرد.

 

شروع فرانسوی

 

سال ۲۰۱۳ ماتیلدا کالین به همراه Laurent Perrin شروع به نوشتن نسخه‌ی بتای نرم‌افزار خود کردند و نام آن را Front گذاشتند. آنها در سایت خود یک فرم ثبت‌نام قرار دادند، اگر کسی می‌خواست این برنامه را امتحان کند باید ثبت نام می‌کرد و درخواست می‌داد. بعد یک نسخه‌ی دمو برای او ارسال می‌شد. شرکت‌ها و افراد دمو را امتحان می‌کردند و بعد از اتمام زمان دمو نرم‌افزار را پاک می‌کردند، از زمان طراحی نسخه‌ی بتا، شش ماه طول کشید تا اولین نفر حاضر شد نسخه‌ی اصلی برنامه را بخرد.

در این شرایط و قبل از این‌که نسخه‌ی اصلی معرفی شود، یک پیشنهاد عالی به شرکت Front رسید. Y Combinator که یکی از بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده‌های استارتاپ در جهان است. حاضر شد Front را بپذیرد.

 

مهاجرت به آمریکا

 

شاید ماتیلدا کالین را بتوان به عنوان یک فرصت‌طلب واقعی خواند. با توجه به این‌که Y Combinator در آمریکا است. او به همراه پنج نفر از همکارانش مستقیم به آمریکا رفتند و یک خانه را اجاره کردند تا هم دفتر کار و هم محل اقامت آنها باشد. در طی سه ماه، جلسات بسیاری در YC برگزار شد و آنها شانس این را داشتند که با بزرگان فناوری مثل مارک زاکربرگ دیدار کنند اما هر زمان جلسه‌ای نبود آنها در خانه اجاره‌ای خود مشغول آماده‌سازی نسخه‌ی نهایی محصول بودند. با معرفی نسخه‌ی نهایی محصول و با توجه به این‌که YC پشت آنها بود. نام‌های بزرگی نظیر دراپ‌باکس، سرویس ایمیل mailchimp، سرویس امنیتی lookout و حتی خود Y Combinator مشتری این محصول شدند و برای مدیریت پیغام‌ها و سرویس چت داخلی شرکت از این محصول استفاده کردند. آنها توانستند در سال ۲۰۱۶ یک سرمایه‌گذاری عظیم ده میلیون دلاری را دریافت کنند.

بعد از این، خانم کالین تصمیم گرفت به فرانسه برنگردد و در آمریکا Front را ادامه دهد. به همین دلیل بخشی از تیم از فرانسه به آمریکا مهاجرت کرد و تعدادی هم از آمریکا استخدام شدند تا تعداد کارمندان شرکت به ۶۰ نفر برسد.

 

آینده Front

 

front نرم‌افزاری است که برای مدیریت انواع پیام‌ها در یک‌جا و هم‌چنین ارتباط بین اعضای گروه طراحی شده است. این نرم‌افزار نسخه‌ی رایگان ندارد و برای نسخه‌ی تجاری آن باید اشتراک ماهانه‌ خرید که از ۱۵ دلار در ماه برای هر نفر شروع می‌شود. پس این نرم‌افزار به صورت مستقیم شرکت‌ها و تیم‌ها را هدف گرفته است و کاربران عادی به دنبال آن نمی‌آیند. اکنون این نرم‌افزار توسط ۳۰۰۰ تیم در جهان استفاده می‌شود و توانسته است برای پیشبرد اهداف خود نزدیک به ۷۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این عدد بالا نشان از آینده‌ی روش Front و بنیان‌گذارش ماتیلدا کالین دارد.

 

لطفاً نظرها، پیشنهادها و پاسخ خود را با ما و سایر همراهان آکادمی نسیم سبحان در بخش نظرات (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.