خانم Payal Kadakia اصالتی هندی دارد. تا قبل از اینکه استارتاپ ClassPass را راهاندازی کند یک مجموعه کوچک به نام The Sa Dance Company را رهبری میکرد که با شرکتهای موسیقی و فیلم آمریکا همکاری میکردند. ورزش بخش جدانشدنی زندگی اوست و همین موضوع باعث شد به ایدهی ClassPass برسد.
داستان از سال ۲۰۱۱ شروع میشود. زمانی که خانم پایال میخواست از طریق گوگل یک کلاس ورزشی مناسب در اطراف محل زندگیاش پیدا کند. وقتی جستجوی او نتیجهای در بر نداشت، ایدهی استارتاپی ساخت یک موتورجستجو ( بانک اطلاعات) کلاسهای ورزشی برای پیدا کردن کلاس و ثبتنام در آن به ذهنش رسید.
شکست پشت شکست
یک سال بعد، او به همراه یکی از دوستانش سایت Classtivity را راهانداری کرد. این سایت مجموعهای از اطلاعات کلاسهای ورزشی بود و با جستجوی نام کلاس یا محله میتوانستید کلاس مورد نظر را پیدا کرده و اطلاعات کلاسها را ببینید. بخش مهمی از ایدهی اولیه یعنی امکان ثبتنام در کلاس مورد نظر در این سایت گنجانده نشده بود و پلن درآمدی سایت هم کامل نبود. شکست این ایده باعث شد شریک پایال این استارتاپ را ترک کند. بعد از آن پایال، هم ایده و هم نام استارتاپ را تغییر داد.
بعد از ریبرندینگ، اسم این استارتاپ ClassPass شد. نسخهی جدید، یک سامانه برای ثبتنام در کلاسهای ورزشی بود که قرار بود به کلاسها و مجموعههای ورزشی فروخته شود اما استقبال چندانی از این ایده نشد و قبل از پر و بال گرفتن شکست خورد.
رفتن پیش استاد
Payal Kadakia شاید در رشتهی ورزشیاش استاد باشد اما در مورد کسبوکار نیاز به یک مشاور و استاد داشت. این بود که ایدهاش را به شتابدهنده TechStars برد. در TechStars آنها مدل کسب و کار این استارتاپ را کاملا تغییر دادند و سبک کار ClassPass چیزی مثل سایتهای تخفیف گروهی اما به صورت تخصصی برای کلاسهای ورزشی شد. در نسخهی جدید کاربر میتوانست با پرداخت 49 دلار یک بستهی شرکت در ده جلسه کلاس ورزشی را خریداری کند. به جای سایت، این بار ClassPass روی بستر تلفن همراه( اپلیکیشن) شروع به کار کرد. این استارتاپ همچنان راهی ساده برای پیدا کردن کلاسهای ورزشی بود اما بخش درآمدی آنها فروش بستههای کلاس ورزشی شد. با موفقیت این ایده و درخواست کاربران، بستههای جدید ماهانه و با کلاسهای بیشتر نیز افزوده شد. همچنین در صورتی کاربر از کلاس استفاده نمیکرد بخشی از پول به حساب او برمیگشت. خرید بستههای کلاس از طریق این اپلیکیشن تا ۵۰ درصد ارزانتر از رفتن و ثبتنام مستقیم در کلاس ورزشی است و به همین دلیل استقبال از ClassPass روز به روز افزایش یافت.
با محبوبیت این اپلیکیشن، این استارتاپ به شهرها و حتی کشورهای دیگر هم رفت، شهرهای بیشتر، ورزشکاران بیشتر و رزروهای بیشتر! تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۷ میلیون رزرو کلاس در ClassPass صورت گرفته بود، اما در طول یک سال با رشدی دو برابری این عدد به ۳۵ میلیون رزرو رسیده است.
آیندهی ClassPass
اکنون در ClassPass شما میتوانید کلاسی که میخواهید را پیدا کرده و در آن ثبتنام کنید. ویدئوهای آنلاین آموزشی ببینید و حتی در کلاسهای آنلاین ورزشی شرکت کنید. میتوانید در گروههای ورزشی عضو شوید و از طریق همین گروهها در رویدادها و ورزشهای گروهی شرکت کنید.
ClassPass در ابتدا بدون سرمایهگذاری خارجی شروع به کار کرد و تنها پشتکار خانم Payal Kadakia بود که ادامهی مسیر را ممکن ساخت. اما بعد از تغییر مدل کسبوکار، آنها در اولین قدم دو میلیون دلار سرمایه از TechStars جذب کردند و سال بعد حتی گوگل هم شروع به سرمایهگذاری در ClassPass کرد. این اپلیکیشن اکنون در آمریکا، کانادا، انگلستان و استرالیا فعال است و ارزشی بیش از ۴۷۰ میلیون دلار دارد.
لطفاً نظرها، پیشنهادها و پاسخ خود را با ما و سایر همراهان آکادمی نسیم سبحان در بخش نظرات (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.
در مورد کسب کار استارت اپ توضیح میدهد