Telegram | با Pavel Durov مرد پشت صحنه‌ی تلگرام آشنا شوید

 

پاول دورف «Pavel Durov» بنیان‌گذار پیام‌رسان و شبکه اجتماعی تلگرام است و شهرت اصلی خود را به این شبکه اجتماعی پرطرفدار و پرکاربر مدیون است. چندی پیش(در زمان انتشار این مقاله) مشخص شد که تلگرام به صورت ماهیانه، 400 میلیون کاربر فعال در ماه دارد و به عنوان یکی از شبکه‌های پرطرفدار در ایران و سایر کشورهای جهان شناخته می‌شود. پاول دورف ، این کارآفرین اهل روسیه که با عنوان مارک زاکربرگ روسیه شناخته می‌شود، به عنوان یک الگو و شخصیت خودساخته در تمام جهان شناخته می‌شود. می‌خواهید دلیلش را بدانید؟ پس تا پایان این مقاله در کنار ما باشید تا به بررسی زندگی‌نامه این کارآفرین خودساخته و درس‌هایی که می‌توانیم از او یاد بگیریم بپردازیم.

 

نگاهی به زندگی پاول دورف مؤسس پیام‌رسان و شبکه اجتماعی تلگرام

 

پاول دورف در دهم اکتبر سال 1984 در سن‌پترزبورگ روسیه به دنیا آمد. خانواده او مانند بسیاری از خودساخته‌های آکادمی نسم سبحان یک خانواده کاملاً معمولی بودند. پدر او، متخصص زبان‌شناسی بود و در ایتالیا کار می‌کرد. به همین خاطر هم بیشتر کودکی پاول در شهر تورین ایتالیا سپری شد. پاول از همان دوران کودکی علاقه زیادی به دنیای فناوری داشت و همیشه تلاش می‌کرد که با تکنولوژی و فناوری ارتباط برقرار کند. پس از این‌که دوران ابتدایی زندگی خودش را در ایتالیا پشت سر گذاشت، در سال 2001 به کشور خود بازگشت و مشغول تحصیل شد. سرانجام در سال 2006 بود که در رشته علوم زبان از دانشگاه سن پترزبورگ فارغ‌التحصیل شد.

وی کار خود را از تلگرام شروع نکرد بلکه در سال 2006 و پس از پایان تحصیل ابتدا اقدام به تأسیس یک شبکه اجتماعی روسی به نام وی‌کنتاکت «VKontakte» یا به اختصار «VK» کرد. این کلمه در زبان روسی به معنای «در ارتباط با» است. در حال حاضر وی‌کنتاکت یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های اجتماعی در روسیه است و بالغ بر 350 میلیون کاربر فعال دارد.

 

داستان وی‌کنتاکت و پاول دورف چه بود؟

 

پاول دورف همیشه یک هدف بزرگ را در زندگی خود دنبال کرده است و همین هدف باعث شده است که او به عنوان یک شخصیت خودساخته معروفی شود. او همیشه خواسته شرایطی فراهم کند که امنیت کاربران شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی حفظ شود و همین مسئله باعث شد که دولت روسیه با او سر جنگ و ناسازگاری پیدا کند. مخالفان اوکراینی دولت روسیه از طریق وی‌کنتاکت با همدیگر در ارتباط بودند. دولت روسیه از پاول دورف خواست که اطلاعات این افراد را در اختیار دولت بگذارد. این در حالی بود که پاول تعهد خاصی به اهداف خودش و مخصوصاً حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران داشت؛ بنابراین با درخواست دولت مخالفت کرد.

در ادامه سرمایه‌گذاران وی‌کنتاکت و مأموران دولت با بستن اتهام‌های مختلف به او مشغول تعقیب او شدند. او سرمایه‌گذاران و حامیان مالی خودش را که وابسته به دولت بودند از دست داد. روز 21 آوریل 2014 به عنوان مدیرعامل وی‌کنتاکت اخراج شد. همان روزها روسیه را ترک کرد و گفت فعلاً نمی‌خواهد به وطن بازگردد. پس از آن دورف توانست شهروندی «سنت کیتس و نویس» که جزیره‌ای در دریای کاراییب محسوب می‌شود را دریافت کند. پس از دریافت شهروندی و با تجربه‌های زیاد و خوبی که از وی‌کنتاکت به دست آورده بود توانست یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی جهان به نام تلگرام را تأسیس کند.

 

داستان راه اندازی شبکه اجتماعی تلگرام توسط پاول دورف

 

او با همکاری چند تن از دوستانش کار روی این شبکه اجتماعی را در آمریکا آغاز کرد. این شبکه اجتماعی به صورت کاملاً رسمی در برلین آلمان تأسیس شد. تأسیس این شبکه به سال 2013 برمی‌گردد. البته دورف برای اینکه خیال خودش را از بابت نفوذ سیاستمداران و کشورهای مختلف روی این شبکه اجتماعی راحت کند، این شبکه اجتماعی را در چند کشور راه اندازی کرده است.

تنها هدفی که او همیشه دنبال کرده و هنوز هم به دنبال همان هدف است، حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران است و دورف معتقد است که این سرمایه، مهم‌ترین موهبتی است که کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌توانند از آن برخوردار شوند. جالب است که تجربه وی‌کنتاکت به دورف آموخت که نمی‌تواند به سرمایه‌گذاران تکیه کند؛ زیرا سرمایه‌گذاران خواه ناخواه تحت تأثیر سیاستمداران هستند و هر لحظه ممکن است پشت او را خالی کنند. از این جهت شبکه اجتماعی تلگرام قابل فروش و سرمایه‌گذاری نیست.

جالب است بدانید که تلگرام در ماه بیش از یک میلیون دلار هزینه دارد ولی دورف تمام این هزینه‌ها را شخصاً و از جیب خودش می‌پردازد. تاکنون شرکت‌های زیادی خواهان سرمایه‌گذاری و مشارکت در تقویت تلگرام شده‌اند ولی دورف به این شرکت‌ها جواب رد می‌دهد. او می‌گوید:

حال که با زندگی او آشنا شدیم و دانستیم که این شخصیت خودساخته آکادمی نسیم سبحان تا چه حد به اهداف خود پایبند است، قصد داریم در ادامه مقاله به درس‌هایی بپردازیم که باید از این شخصیت خودساخته بگیریم. شاید همین درس‌ها بتواند راز موفقیت دورف را به ما یاد بدهد. در سال 2019 اعلام شد که او نزدیک به 2.7 میلیارد دلار در آمریکا دارایی دارد. این میزان دارایی نشان می‌دهد که او به راحتی توانسته بر سختی‌ها غلبه و در جهت ساختن زندگی رویایی خودش حرکت کند.

 

درس‌هایی که پاول دورف به ما می‌دهد

 

پاول دورف، شخصی است که در حوزه فناوری می‌خواهد جهان را متحول کند و دید تازه‌ای به کارآفرینان و مردم بدهد. این شخصیت می‌تواند درس‌هایی زیادی به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بدهد و انگیزه آن‌ها را برای رشد و پیشرفت بیشتر و بیشتر کند. در صورتی که می‌خواهید چند درس مهم از زندگی و کسب و کار او بگیرید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید؛ چون قرار است که نکات آموزنده‌ای را یاد بگیرید که هر کدام از این نکات به تنهایی می‌تواند زندگی شما را به کلی تغییر دهند.

 

۱- تعهد به اهداف؛ مهم‌ترین عامل موفقیت در زندگی

 

اگر بخواهیم راز موفقیت پاول دورف را بیان کنیم، می‌توانیم این راز را در یک کلمه خلاصه کنیم: «تعهد به اهداف». اگر شما هم تمایل دارید در زندگی خودتان به موفقیت برسید باید به اهداف و آرمان‌هایی که برای زندگی خودتان تعریف می‌کنید پایبند و وفادار باشید. وقتی به اهداف خود پایبند باشید، تمام رفتارها، گفتارها و افکار خود را متناسب با اهدافی که دارید تنظیم می‌کنید و از هر چیزی که شما را از هدفتان در زندگی و کسب و کار دور می‌کند، اجتناب خواهید کرد.

اگر به زندگی دورف نگاه کنید این مسئله را به وضوح مشاهده می‌کنید. او خودش را موظف کرده بود که تحت هر شرایطی حریم خصوصی و امنیت کاربران را حفظ کند و تا به امروز هم به این هدف خودش پایبند بوده است و برای این هدف حتی حضور در کشور خودش را از دست داد. آیا شما هم برای آرمان و هدف والای خودتان حاضرید دست به چنین اقداماتی بزنید؟

 

۲- همیشه جستجو کنید و مهم‌ترین نیازهای مردم را پیدا کنید

 

اگر می‌خواهید در کسب و کار به موفقیت برسید باید جستجو و پژوهش کنید و مهم‌ترین نیازی که مردم دارند را پیدا کنید. در هر زمانی و در هر زمینه‌ای مردم نیازمند یک سری از فاکتورها هستند. اگر شما بتوانید به بهترین شکل ممکن این نیازها را برطرف کنید، قطعاً موفق خواهید بود و علاوه بر تأمین مالی، محبوبیت عجیبی پیدا خواهید کرد. پاول دورف با چشم خود می‌دید که مردم وقتی از پیام‌رسان فیس‌بوک استفاده می‌کنند، به راحتی و بدون این‌که خودشان متوجه باشند به حریم خصوصی‌شان تجاوز می‌شود و اطلاعات آن‌ها در دسترس دستگاه‌‎های سیاسی قرار می‌گیرد. او می‌دید هر وقت گزارش نقض حریم خصوصی در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر می‌شود، کاربران به شدت نگران و ناراحت می‌شوند و نیاز به یک شبکه اجتماعی امن و مطمئن دارند.

او با توجه به این نیاز تصمیم گرفت تمرکز خود را روی تقویت امنیت و حریم خصوصی بگذارد و همین مسئله هم موفقیت او را رقم زد. او تحت هیچ شرایطی حاضر نشد نیاز مردم را برای منافع شخصی خودش نادیده بگیرد. از این رو با دقت به اخبار مرتبط با تلگرام متوجه می‌شوید که کاربران این شبکه اجتماعی روز به روز در حال رشد و گسترش هستند.

 

۳- برای سرعت جایگاه و اهمیت خاصی قائل شوید

 

یکی از باورهای مهمی که پاول دورف دارد این است که باید برای سرعت اهمیت زیادی قائل شوید. او این عامل را مهم‌ترین عاملی می‌داند که می‌توانید به کمک آن بر رقبای خودتان غلبه کنید. وی بر این باور است که اکثریت قریب به اتفاق مردم می‌گویند سرعت موجب کاهش دقت در کارها می‌شود ولی شما می‌توانید در عین سرعت، دقت خودتان را هم بالا ببرید. کاهش سرعت شاید دقتتان را بالا ببرد ولی مطمئن باشید که از رقبای خودتان در میدان رقابت عقب خواهید افتاد. سعی کنید این موضوع را در کسب و کار خودتان پیاده کنید؛ زیرا معمولاً بهترین پاداش‌ها و جوایز متعلق به کسانی است که زودتر به خط پایان می‌رسد.

اگر می‌خواهید درآمد بالایی داشته باشید و گوی سبقت را از رقبا بربایید تلاش کنید که نبض بازار را در دست بگیرید. اگر قرار است اتفاقی در بازار شما بیفتد، چرا شما آغازگر نباشید؟ چرا این اتفاق به دستان شما رقم نخورد؟ شرط پیشتاز بودن سرعت بالا است پس سرعت خودتان را افزایش دهید.

 

۴- مردم سادگی را بیش از هر چیز دیگری دوست دارند

 

نگاهی به تلگرام بیندازید؛ تمامی اقشار جامعه از کودک تا افراد کهن‌سال می‌توانند خیلی راحت از این اپلیکیشن استفاده کنند. بسیاری از افراد در جامعه از این پیام‌رسان برای برقراری ارتباط با هم استفاده می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که اگر می‌خواهید یک محصول عالی و پرفروش به بازار عرضه کنید، قرار نیست محصولی پیچیده داشته باشید تا به دل مشتری بنشیند. مشتریان محصولی را دوست دارند که در عین سادگی فواید زیادی داشته باشد. در واقع اگر به دنبال فروش بالا هستید، روی دو عامل سادگی و کاربرد محصول خودتان تمرکز داشته باشید.

 

۵- مردم کیفیت محصول را به خوبی احساس می‌کنند

 

یکی از نکات مهمی که باید در هنگام عرضه محصول به بازار مد نظر قرار دهید این است که بدانید توجه شما به جزئیات محصولاتتان از نگاه تیزبین مشتری دور نمی‌ماند. تغییرات شما هر چند هم بی‌اهمیت باشد توجه مشتری را جلب می‌کند. بنابراین برای تغییراتی که در محصول خود می‌دهید دلیلی قانع‌کننده و منطقی داشته باشید. همین تغییرات که شاید از نظر شما بی‌اهمیت است، باعث می‌شود مشتری احساس کند که شما به او اهمیت می‌دهید و در نتیجه وفاداری او به محصول شما بیشتر می‌شود.

 

۶- اعتماد ۱۰۰ درصدی به افراد را کنار بگذارید

 

یکی از نکاتی که پاول از دوران کار روی وی‌کنتاکت یاد گرفت این بود که سرمایه‌گذاران همیشه قابل اتکا نیستند. وقتی پای اهداف و آرمان‌های کلیدی یک کسب و کار به میان بیاید و سرمایه‌گذاران ببینند که ممکن است در اثر این آرمان سرمایه خودشان را از دست بدهند و ضرر کنند، ممکن است خیلی سریع‌تر از آن‌چه فکرش را می‌کنید کنار بکشند. بنابراین چیزی که برای کسب و کار شما اهمیت ویژه دارد این است که باید همیشه متکی به خودتان باشید و 100 درصد به کسی اطمینان نکنید. دومین نکته این است که دورف کار کردن با یک تیم کوچک، کارآمد و قابل اطمینان را خیلی بهتر از کار کردن در قالب تیم‌ها و گروه‌های بزرگ می‌داند.

سعی کنید این اصول را در کسب و کار خودتان به کار ببندید. تلاش کنید که پایه‌های کسب و کار خودتان را به قدری محکم کنید که هیچ مشکلی نتواند بیزنس شما را دچار اشکال کند.

 

۷- ترس را کنار بگذارید و به میدان رقابت بیایید

 

پاول دورف وقتی پا به عرصه مسابقه گذاشت که پیام‌رسان‌های قدرتمندی مانند وایبر، فیس‌بوک و واتس‌اپ در بازار در حال قدرت‌نمایی بودند. او با این وجود ترس را کنار گذاشت و با عشق و علاقه فراوان به کار خودش ادامه داد؛ چون می‌دانست و باور داشت که ترس در چنین مواقعی بی‌معناست. او با تمام قوا به میدان آمد و توانست جای پیام‌رسان خودش را در بسیاری از کشورهای جهان باز کند.

این یک درس بزرگ برای شما محسوب می‌شود. اگر کارآفرین هستید یا یک استارتاپ دارید هیچ‌گاه نترسید و ناامید نشوید. در صورتی که تلاش کنید حتماً موفق می‌شوید و کسب و کار شما می‌تواند طعم شیرین موفقیت را بچشد. تنها کاری که باید بکنید این است که ترس را کنار بگذارید و با تمام وجودتان به میدان بیایید. مطمئن باشید که موفقیت در چند قدمی شما قرار دارد.

 

۸- در زمینه‌‎ای که علاقه دارید به یک متخصص تبدیل شوید

 

یک نکته مهم در مورد زندگی پاول دورف وجود دارد. او بر این باور است که باید در حوزه‌ای که به آن علاقمند هستید، به تخصص برسید. توجه داشته باشید که او در دانشگاه در رشته علوم زبان تحصیل کرد ولی کار و شغل او با رشته تحصیلی او کاملاً متفاوت است. این نکته به ما یاد می‌دهد که هیچ‌گاه برای دنبال کردن علایقتان دیر نیست. سعی کنید در هر برهه از زندگی به دنبال علایقتان بروید و در آن‌ها به تخصص برسید. این کار باعث می‌شود که زندگی شادتری داشته باشید و از طرفی در زندگی شغلی هم موفق‌تر عمل کنید و از شکست‌ها و فراز و نشیب‌ها خسته و آزرده نشوید.

 

۹- تسلط به چند زبان را فراموش نکنید

 

پاول دورف به ما یاد می‌دهد که تغییرات در زندگی قابل پیش‌بینی نیستند. در صورتی که می‌خواهید موفق شوید و هیچ حد و مرزی برای موفقیت خود نگذارید باید بتوانید به چند زبان اصلی و زنده دنیا صحبت کنید. پاول به دلیل داشتن این مزیت خیلی راحت روسیه را ترک کرد و در چند کشور تلگرام را راه اندازی کرد تا درگیر بازی‌های سیاسی نشود. در صورتی که بتوانید در زندگی خود به چند زبان صحبت کنید مطمئن باشید که خیلی زود با کشورهای مختلف تطابق پیدا می‌کنید و می‌توانید در صورت نیاز کسب و کار خود را در آن کشورها توسعه دهید یا با مشتریانی از کشورهای مختلف جهان ارتباط برقرار کنید.

 

پاول دورف یک کارآفرین و خودساخته موفق

 

پاول دورف با لقب مارک زاکربرگ روسیه و یکی از خودساخته‌های آکادمی نسیم سبحان بر این باور است که شما به عنوان یک شخص عادی یا کارآفرین باید به صورت مداوم در حال رشد و توسعه فردی خودتان باشید. در جهان امروز راز موفقیت در یادگیری مستمر و مداوم است. یادگیری مداوم می‌تواند یک مزیت رقابتی شگفت‌انگیز به شما بدهد و شما را از بقیه رقبا و اشخاص دیگر متمایز کند. یکی از راه‌های رشد و توسعه فردی، مطالعه پیرامون زندگی و کسب و کار کارآفرینان معروف و مطرح جهان مانند جف بزوس، کاترینا لیک و غیره است. این افراد پیش از شما مسیر موفقیت را طی کرده‌اند و مطالعه در مورد آن‌ها می‌تواند مسیر موفقیت را برای شما روشن‌تر کند و درک بهتری از پیشرفت به شما بدهد.

از نظر شما چه درس‌های دیگری می‌توان از زندگی پاول دورف آموخت؟ مسیر آینده تلگرام را چگونه می‌بینید؟ آیا این پیام‌رسان در سال‌های آتی به رشد خودش ادامه می‌دهد یا روند نزولی به خود می‌گیرد؟ لطفاً نظرات خود را با ما و کاربران آکادمی نسیم سبحان به اشتراک بگذارید. همچنین در صورتی که تصور می‌کنید دوستانتان می‌توانند از درس‌هایی که در این مقاله بیان شد درس بگیرند، این مقاله را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

 

لطفاً نظرها، پیشنهادها و پاسخ خود را با ما و سایر همراهان آکادمی نسیم سبحان در بخش نظرات (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.