خلاصه کتاب چهار: DNA پنهان آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل

 

اقتصاد دیجیتالی در آینده به چه صورتی خواهد بود؟ شرکت‌هایی که در حوزه‌ی فناوری اطلاعات فعالیت دارند، چه میزان قدرت و تأثیر در زندگی ما خواهند داشت؟ آن‌ها چه اطلاعاتی درباره‌ی ما بدست خواهند آورد؟ اگر این سئوالات را از خودتان می‌پرسید، پس هنوز در گذشته، زندگی می‌کنید. این، یکی از پیام‌های اصلیِ کتاب پرفروش “چهار : DNA پنهانِ آمازون، اپل، فیس بوک و گوگل” است.

 

کتاب چهار: DNA پنهان آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل

 

نویسنده‌ی این کتاب “اسکات گالووِی” سخنران، کارآفرین و نویسنده‌ی آمریکایی است. کتاب “چهار: DNA پنهان آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل” سال 1396 منتشر شد و به‌صورت رسمی، توسط انتشارات کوله‌پشتی با ترجمه‌ی حسین گازر در دسته‌بندی “کامپیوتر و فناوری” در ایران منتشر شد.

اسکات گالووی نویسنده کتاب چهار : DNA پنهان آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل

نویسنده در پنج فصل اول این کتابِ 300 صفحه‌ای، به بررسی هویت شرکت‌های ذکرشده می‌پردازد. فصل‌های ششم تا هشتم، به مطالعه‌ی فضای کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال از جمله تحلیل مردم‌شناسی و نحوه جذاب‌ترشدن مشاغل اختصاص یافته است. در فصل نهم کتاب، نویسنده می‌گوید “یک اسب‌سوارِ پنجم” می‌تواند در آینده جای یکی از این چهار برند را بگیرد. گالووی با تهیه لیستی از کاندیداها سعی می‌کند حدس بزند آن (اسب سوارِ پنجم) چه کسی است؟ علی بابا، تسلا، Uber، والمارت، مایکروسافت، IBM و دیگران. فصل دهم، در مورد چگونگی تبدیل‌شدن به یک برند حرفه‌ای در محیط به‌شدت رقابتیِ امروز خواهد بود. نهایتا در فصل یازدهم، گالووی اظهارات خود را بیان می‌کند.

در واقع این چهار برند، زندگی ما را از جهات مختلف بهبود بخشیده‌اند؛ به‌ویژه هنگامی که به راحتی می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. اما آن‌ها این کارها و خدمات را برای امور خیریه انجام نداده‌اند. به قول پاپ فرانسیس، مردم در مورد این شرکت‌ها طوری فکر می‌کنند که گویی “خدایان پول” آن‌ها را حمایت و هدایت می‌کنند.

آن‌ها مصمم هستند تا حد امکان رشد کنند و با هدف‌های بزرگی که دارند، روی هر بازاری، مسلط شوند. آن‌ها قادر هستند این کار را با رفع نیازهای کاربران انجام دهند؛ ضمن اینکه، رضایت اکثر دولت‌های ملی جهان را نیز دارند. آن‌ها آنقدری رشد کرده‌اند که حتی مشاغلی که از کنار آن‌ها، بوجود آمده‌اند، اکنون به رقابت با خودشان خیز برداشته‌اند. اپل، (یک دستگاه)، آمازون (یک فروشگاه)، گوگل (موتور جستجو) و فیسبوک (یک شبکه اجتماعی).

 

چهار برند غول زمان ما

 

این چهار غول، به طور غیرمنتظره‌ای، به یکدیگر وابسته‌اند. گالووی می‌گوید: اپل، مبتکرترین شرکت زمان ما است. احتمالا آمازون، معتبرترین فروشگاه است. فیسبوک بهترین فضا برای برقراریِ روابط است و گوگل همان کسی است که ما به آن بیشترین اعتماد را داریم.

این چهار برند به شدت تحت تأثیر تصمیمات عمومی قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، آن‌ها بیشتر از آنچه که تصور می‌کردیم در مورد عادات، مکان‌ها، سلایق و روابط ما اطلاعات دارند. آن‌ها اطلاعات‌شان را بین بخش‌های مختلف خود (به عنوان مثال بین فیسبوک و اینستاگرام) تبادل می‌کنند و بنابراین می‌دانند کدام محصولات برای مشتریان، بهترین پیشنهاد است.

گالووی معتقد است هرکسی که کارش، به یک طریقی به این چهار برند مربوط می‌شود، قطعا سود زیادی از این مشارکت بدست خواهد آورد. بیایید نیمه‌ی خالیِ لیوان را نگاه کنیم؛ کسانی‌که از اپل، فیسبوک، آمازون و گوگل، هنوز استفاده نمی‌کنند، باید بدانند که جامعه‌های جهانی، بیش از پیش، به این چهار برند، اعتماد کرده است.

پس با تمامی این تفاسیر، این چهار برند همیشه سهم خود را، از کمک‌های عمومی برای ایجاد یک دنیای بهتر، دریافت خواهند کرد.

 

توصیه گالووی به اپل

 

گالووی به اپل توصیه می‌کند تا از سرمایه ی اجتماعی و تصویر خوبی که از خودش درست کرده است، استفاده کند تا “بزرگ‌ترین دانشگاه بدون شهریه در جهان” را دایر کند. اپل که به خودیِ خود، تصویری از یک برند لوکس ساخته است، در 19 کشور جهان، تقریبا بیش از 500 فروشگاه دارد. گالووی عقیده دارد که داستانِ اپل، حتی اگر یک روزی تمام شود، باز هم به اندازه‌ی کافی پول و اعتبار برایش خواهد داشت؛ پس به‌جای آنکه روی صفحه نمایش گوشی‌های بعدیِ خود، بیش از حد متمرکز شود، بهتر است اقداماتی با اثرات ماندگارتر مثل راه‌اندازی”بزرگ‌ترین دانشگاه بدون شهریه جهان” را خلق نماید.