معرفی و خلاصه کتاب جرقه : نوشته: جان جی. ریتی
جان جی. ریتی چندین سال روی ارتباط ذهن و بدن به صورت جدی تحقیق و پژوهش انجام داده که نتایجش واقعا شگفتانگیزه! نتیجه تحقیقاتی که توی این کتاب اومده، ثابت میکنه، ورزش واقعاً بهترین دفاع ما در برابر همه چیزه، از افسردگی گرفته تا اختلال توجه، اعتیاد، پرخاشگری، یائسگی، آلزایمر و… پیشنهاد میکنیم حتما این خلاصه کتاب رو گوش کنین!
خلاصه متنی رایگان کتاب جرقه
همهی ما دوست داریم ورزش رو توی برنامه هامون بگنجونیم
اما خیلی هامون هر بار با بهونه های مختلفی مثل الان وقت ندارم، خیلی خستهام، فعلاً کارهای دیگهای دارم که باید بهشون برسم و خلاصه کلی دلیل و بهونهی دیگه ورزش کردن رو به تعویق می ندازیم. این خلاصه کتاب هم واسه شمایی که جزو این دسته هستی مناسبه و هم واسه کسایی که ورزش میکنن اما نمیدونن این ورزش کردن چطور میتونه بهشون کمک کنه.
توی این خلاصه کتاب قراره با مزایای ورزش روی عملکرد ذهن آشنا بشیم و یاد بگیریم که ورزش چطور باعث میشه توی روز با زمان کمتر اما با بازدهی بیشتر کارهامون رو انجام بدیم.
نویسنده توی کتاب جرقه از مزایای ورزش کردن و تاثیری که ورزش روی مغز ما داره صحبت میکنه و بهمون میگه که چطور بعد از ورزش، بازدهی ذهنمون بیشتر میشه، خلاق تر میشیم و ازمون میخواد از این به بعد مسائل سخت و پیچیده کاریمون رو بعد از ورزش حل کنیم.
اگه مدتهاست که دلت میخواد ورزش کنی اما به هزار و یک دلیل و بهونه اون رو عقب میندازی، تا آخر این خلاصه کتاب همراهمون باش و مطمئن باش بعد از گوش دادن این خلاصه کتاب، با آغوش باز ورزش رو توی زندگیت میگنجونی.
یک پژوهشی رو برای فهمیدن تاثیر ورزش و ارتباطش با یادگیری توی یک دبیرستان انجام دادن
دانش آموزای یک کلاس رو به دو گروه تقسیم کردن.
گروه اول قبل از کلاس درس، ورزش داشتن و دور زمین بازی میدوییدن، اما گروه دوم می تونستن توی اون زمان استراحت کنن و بخوابن.
در طول ورزش به بدن دانش آموزا دستگاهی رو نصب کرده بودن که ضربان قلبشون رو اندازه گیری می کرد.
و ضربان قلب اونها رو بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ ضربه در دقیقه با تمرین دویدن نگه میداشتن.
اوایل این پژوهش، ورزش صبحگاهی برای اکثر دانش آموزا عذاب آور بوده ! مخصوصا دانش آموزای دختر که دوست نداشتن توی روز بدنشون عرق کنه و بو بده.
ولی بعد از مدتی اونها احساس کردن که توی روز انرژی بیشتری دارن و شاهد افزایش نمره هاشون توی امتحانا بودن.
دانش آموزایی که توی ورزش صبحگاهی شرکت کرده بودن حدودا 70 درصد افزایش، در مهارت یادگیری داشتن.
در حالی که افزایش مهارت دانش آموزایی که توی این مدت می خوابیدن و استراحت می کردن فقط ۱۰.۷ درصد بود. نویسنده اثرات ورزش بر یادگیری رو برای یک دهه مطالعه کرده و متوجه شده که دانش آموزایی که قبل از مطالعه ورزش میکنن به طور چشمگیری بهتر از دیگران در همون بازه زمانی عمل می کنن.
همچنین متوجه شد که فواید ذهنی ورزش فقط به دانش آموزا محدود نمیشه. تحقیقی در سال ۲۰۰۷ نشون میده که زمانی که گروهی از بزرگسالان واژه های جدیدی رو قبل و بعد از ورزش کردن یاد می گیرن، توانایی به یاد آوردن کلمات در اونها ۲۰ درصد افزایش پیدا می کنه.
پژوهش دیگه ای در سال ۲۰۰۷ نشون داده که در بزرگسالان ۵۰ تا ۶۴ ساله که به مدت ۳۵ دقیقه روی تردمیل میدویدن و ورزش می کردن تواناییهای شناختی اونها به طرز چشم گیری افزایش پیدا می کرده
و همچنین می تونستن کاربردهای دیگهای برای اشیایی که نامبرده میشده پیدا کنن، کاربردایی که بقیه نتونستن پیدا کنن. وقتی ازشون خواسته شد که کاربردهای دیگه ای برای روزنامه پیدا کنن اونا تونستن موارد زیادی رو نام ببرن مثل: بسته بندی ماهی، زیر انداز برای قفس پرنده و بسته بندی ظروف …
خیلی از ما فقط برای داشتن اندام بهتر ورزش می کنیم اما علم به ما نشون میده که ورزش نه تنها به داشتن اندامی بهتر که به داشتن ذهنی بهتر منجر میشه. جان ریتی ورزش رو مثل یک معجزه برای ذهن میدونه
در واقع وقتی که ورزش می کنیم بدن مون مقادیر زیادی پروتئین با نام BDNF رو تولید می کنه. در دهه ۱۹۹۰ دانشمندا فهمیدن اگه BDNF رو روی سلول های مغزی در ظرف کشت سلولی قرار بدن سلولای مغزی شروع به رشد می کنن و شاخه های جدیدی رو تولید می کنن.
در واقع BDNF برای مغز ما شبیه به یک معجزه عمل می کنه و باعث میشه که سلولها رشد کنن و تکثیر بشن.
نویسنده میگه که BDNF منابع مفیدی رو در کنار سیناپسهای مغزی حفظ می کنه و در زمان افزایش گردش خون این منابع رو آزاد میکنه و این ورزشه که باعث آزاد شدن BDNF و افزایش یادگیری و خلاقیت ما میشه .
حالا سوال اینجاست: چه اتفاقی میفته که سیستم بدن ما به این صورت کار می کنه؟
درواقع بدن ما برای این موضوع از هزاران سال پیش برنامه ریزی شده.
سال ها پیش قبل از اختراع تیروکمون انسان ها با تعقیب و شکار حیوون ها به زندگی ادامه میدادن و همیشه نیاکان ما در تعقیب و گریز حیوونا بودن. دانشمندا این روش رو شکار مداوم نامگذاری کردن.
از اونجایی که انسان توانایی بالایی برای دویدن داره، ما قادر بودیم که حیوونایی مثل بزکوهی رو تا جایی که از خستگی بمیره تعقیب کنیم، اگرچه ما می تونیم مسافت طولانی رو بدویم ولی در مقایسه با دیگر پستاندارا سریع نیستیم.
بنابراین زمانی که نیاکان ما به تعقیب بز کوهی میرفتن این امکان وجود داشته که بزکوهی توی زمان کوتاهی غیب بشه پس در این زمان ما باید توقف می کردیم و به سرعت محیط رو برانداز می کردیم و مکان بز کوهی رو پیش بینی میکردیم در واقع ما به توانایی یادگیری سریع و حل مشکلات بین دویدن نیاز داشتیم.
و یجورایی اجداد ما بدون این توانایی، غذایی برای روزای دیگه نداشتن.
در قرن حاضر دیگه نیازی به پیدا کردن جای بزکوهی نداریم ولی لازمه که پاسخ های صحیح یک آزمون یا راهحلهای صحیح برای یک مسئله کاری رو برآورد کنیم.
پس موثرترین راه برای ترشح بیشترBDNF چیه؟ و کمترین میزان ورزش برای داشتن بیشترین توانایی ذهنی چقدره؟
جان ریتی بعد از تحقیقاتی که انجام میده نتیجه می گیره که ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، ورزش های هوازی مثل دویدن، شنا کردن و دوچرخه سواری با سرعتی که بشه یک ساعت اون رو ادامه داد، کافیه تا مقادیر مناسبی BDNF ترشح بشه
فهمیدن درجه سختی ورزشی که انجام میدیم نامفهومه ولی یه متخصص حرکت شناسی در دانشگاه آیووا میگه که بهترین شاخص برای تشخیص اون ضربان قلبمونه.
زمانی که ورزش کردن از مرز سخت بودن میگذره شما وارد منطقه ضربان قلب غیرهوازی میشید. هرچیبیشتر در این منطقه باشید به زمان بیشتری برای استراحت میان وعده های ورزشی نیاز دارید و کمتر می تونید از مزایای افزایش یادگیری استفاده کنید.
با مطالبی که از این کتاب یاد گرفتیم و تاثیری که روی عملکرد ذهن مون داره بهتره ورزش رو به یکی از ارکان اصلی فعالیت های روزانهمون تبدیل کنیم. اگه کار ذهنی سختی توی روز برای انجام دادن داریم می تونیم قبلش نیم ساعت ورزش هوازی انجام بدیم تا BDNF بیشتری تولید کنیم و بهتر از پس کارهامون بربیایم.
یا اگه توی کارمون نیاز به خلاقیت داریم می تونیم قبلش به یه دوچرخه سواری بریم تا ببینیم که چطور کارای خلاقانه تری انجام میدیم
نویسنده همچنین بهمون میگه اگه دنبال فواید ورزش هستیم باید ورزش رو قبل از شروع کارهای ضروری انجام بدیم. یک سال بعد از تحقیقات قبلی در دبیرستان، تحقیق مشابهی رو روی عده دیگه ای انجام دادن.
تحقیق به این صورت بود که یکی از کلاس ها قبل از شروع کارهاشون تایم ورزش رو داشتن، اما کلاس دیگه ای رو۶ ساعت بعد از ورزش برگزار می کردن.
اونا متوجه شدن دانشآموزایی که دقیقا قبل از کلاس درس ورزش می کردن به طور شگفت انگیزی بهتر از دانش آموزایی بودن که ورزش نکرده بودن یا با تاخیر زیادی ورزش کرده بودن.
پس از این یافتهها مشاورای تحصیلی دبیرستان پیشنهاد دادن که تموم دانشآموزا اصلیترین مشکلات خودشون رو بعد از زنگ ورزش انجام بدن تا بتونن حداکثر استفاده از ورزش رو ببرن.
پس اگه می خواید از ورزش برای افزایش کارایی استفاده کنید باید بدونید که باید قبل از انجام یک پروژه مهم بدویید و ورزش کنید
اگه دانشآموزی میخواد بیشترین بهره رو از زمان خودش ببره می تونه قبل از خوندن درس های سختش ۲۰ دقیقه دوچرخه سواری کنه و بعد، شروع به درس خوندن کنه. اگه دانشجو هستین و روی پایان نامتون کار می کنید هر روز قبل از شروع، نیم ساعت یه ورزش هوازی انجام بدین.
اگر شغل دفتری دارین و بعد از ظهر یک جلسه ایده پردازی دارین می تونین توی زمان ناهار برای ۲۰ دقیقه یک ورزش هوازی یا دو انجام بدین و مطمئنا خلاقیت تون افزایش پیدا می کنه.
در پایان جان ریتی میگه که ورزش محرک بی نظیریه و شرایطی رو به وجود میاره که ذهن ما توانا، آماده و مشتاق یادگیری باشه. ورزش های هوازی مثل یک معجزه میمونه برای تموم افرادی که میخوان حداکثر استفاده رو از استعدادهاشون ببرن.
پیشنهاد می کنیم اگه شما هم دوست دارین بهترین بهره رو از استعدادتون ببرین و خلاقیت هاتون رو شکوفا کنید ورزش رو توی برنامه روزانتون قرار بدین.
لطفاً نظرها، پیشنهادها و پاسخ خود را با ما و سایر همراهان آکادمی نسیم سبحان در بخش نظرات (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.