Grab | چگونه Anthony Tan غول تاکسی اینترنتی‌های شرق آسیا را ساخت؟

 

خانواده‌ی آقای Anthony Tan تحت نام چانگ موتورز نماینده‌ی انحصاری محصولات برند نیسان در مالزی هستند. خود او هم برای مدت‌ها رهبری این کسب‌وکار را به عهده داشت. اما موجی که تاکسی اینترنتی Uber درجهان به راه انداخت همه‌چیز را تغییر داد.

 

تاکسی‌های مالزی فاجعه هستند

 

یکی از دوستان خارجی آنتونی که به مالزی آمده بود، برای او از تجربه‌ی بدی که از تاکسی گرفتن در مالزی داشت گفت. Uber در حال متحول کردن تجربه مردم جهان از تاکسی سوار شدن بود اما هنوز تاکسی‌های مالزی فاجعه بودند. آنتونی که در مدرسه کسب و کار هاروارد در حال تحصیل بود به همراه یکی از هم‌کلاسی‌هایش Tan Hooi Ling تصمیم گرفتند نسخه‌ی بومی Uber را در مالزی پیاده کنند. ایده‌ی اولیه آنها توانست ۲۵ هزار دلار از مدرسه کسب و کار، جذب سرمایه کند.

 

داستان Grab شروع می‌شود

 

سال ۲۰۱۲، آنتونی مدیرعاملی چانگ موتورز را رها کرد تا به صورت تمام‌وقت روی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی خود به نام MyTeksi کار کند. او اپلیکشن خود را به تاکسی تلفنی‌های مالزی معرفی می‌کند، اما جواب بیشتر آنها یکسان است: این چیزها برای مالزی نیست، راننده‌های ما از این چیزها سر در نمی‌آوردند، بهتره کسب و کار پدرت رو ادامه بدی…

فقط پنج تاکسی تلفنی حاضر می‌شوند برای مدتی این اپلیکشن را امتحان کنند. با شروع به کار MyTeksi و رضایت کاربران از این سامانه، خیلی سریع مسافر تاکسی‌تلفنی‌هایی که زیرمجموعه‌ی MyTeksi شده بودند افزایش یافت در نتیجه بقیه‌ی تاکسی‌ها هم مجبور شدند با این جریان کنار آمده یا بازار را از دست بدهند. در کمتر از دو سال MyTeksi تمام مالزی را در اختیار خود گرفت.

سال ۲۰۱۴ سامانه تاکسی اینترنتی GO-JEK در اندونزی به آنتونی پیشنهاد داد که هر دو اپلیکیشن را با هم ادغام کنند. در نتیجه Grab متولد شد و دفتر اصلی آن به اندوزی انتقال یافت.

در سال ۲۰۱۷ Grab اعلام کرد که در هر ثانیه ۶۶ درخواست سفر در این سامانه ثبت می‌شود و Grab رکورد یک بیلیون سفر را شکسته است. این استارتاپ در شرق آسیا به گونه‌ای گسترش یافته که اکنون در هشت کشور و ۱۶۸ شهر درحال فعالیت است و درامد سالانه خالص آن بیش از ۸۰ میلیون دلار برآورد ‌می‌شود.

 

Grab و اسنپ یک مسیر را می‌روند

 

Grab تلاش کرده است با توجه به امکانات و فرهنگ مردم شرق آسیا، خدمات خود را افزایش دهد. سرویس‌هایی مثل GrabBike GrabExpress و GrabFood از همین دست سرویس‌ها هستند. اتفاقا اسنپ هم در ایران همین مسیر را می‌رود و سرویس‌هایی مثل اسنپ‌فود، اسنپ بایک و … را راه‌اندازی کرده است. بعید نیست که اسنپ از Grab یا هر دو از یک اپلیکیش قوی‌تر در حال کپی برداری هستند.

GrabPay‌ که سرویس پرداخت موبایلی است، به تازگی به بقیه‌ی خدمات Grab افزوده شده که در صورت موفقیت می‌تواند سودآوری این شرکت را متحول کند.

Anthony Tan با وجود آنکه در مالزی کسب و کارش را شروع کرد اما اکنون شهروند اندونزی است و فردی شاخص در آینده‌ی اقتصاد اندونزی محسوب می‌شود.